23948sdkhjf

Rånen ska stoppas i bussfilen

Det blir tillåtet för kontanttransporterna att köra i bussfälten för att unvika rån och hotfulla situationer. Det väntas regeringen besluta i dag.

Bevakningsbranschen har krävt under en längre tid att man ska få rätt att köra i fält för kollektivtrafik och parkera bilarna på platser där det normalt är förbud mot att parkera. Och i dag väntas regeringen tillmötesgå önskemålen som en följd av alla värdetransportrån som skett under de senaste åren, med bland annat sprängningar av värdetransporter. De flesta av de rån som inträffar mot värdetransporter sker under resa till eller från deponeringsställen och uttagsautomater. Spelar detta någon roll för säkerheten? – Det är glädjande att regeringen tagit till sig de önskemål som transportbranschen har. Men det är inte revolutionerande i arbetet mot rån att regeringen nu väljer att lyssna på transportföretagen. Däremot tror vi att det kan underlätta för dem som jobbar med värdetransporter, säger Magnus Kroon på Svensk Handel till Dagens Handel. Vad säger Svensk Handel om beslutet? – Allt man kan göra för att få säkrare transporter av kontanter är bra. Men för Svensk Handel är frågan om lokal cirkulation av kontanter viktig. Vi tycker också att frågan om färre kontanter och mer kortbetalningar är mycket viktig för att motverka rån, säger Magnus Kroon. Bevakningsföretagen har också haft önskemål om att bilarna ska få köra i terräng vid behov. Terrängkörningen väntas dock inte godkännas av regeringen. Men kollektivfälten blir inte överfulla med kontanttransporter. I stället kommer transporterna, om de använder en bussfil, att vara tvungna att motivera varför man valde att köra i bussfilen. Personalen som kör bilarna måste alltså kunna förklara vad som hänt och varför man agerat som man gör. – Här har naturligtvis bevakningsföretagen själva ett oerhört stort ansvar att själva att utbilda sin personal. Så att man genom att utbilda personalen på ett bra sätt både stärker dem själva som individer, men dessutom hjälper dem att göra de här svåra avvägningarna som ju var och en av dem kan hamna i då och då, säger infrastrukturminister Ulrika Messing till Sveriges Radios Ekot.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094