23948sdkhjf

Trängselskatten har liten påverkan på handeln

De som tar bilen för att handla har inte ändrat beteende nämnvärt sedan trängselskatten infördes. Det visar en utvärdering. Redan före försöket skedde de flesta inköpsresor utanför avgiftstid.

– Det är svårt att isolera trängselskattens effekter på detaljhandeln i Stockholmsområdet, eftersom det finns så många andra krafter som påverkar handeln mycket starkare, säger Ulf Rämme och Michael Cronholm på Handelns Utredningsinstitut, HUI. De har på uppdrag av Stockholms Stads Miljöavgiftskansli utvärderat försökets effekter på detaljhandeln. Deras undersökning av sällanköpshandeln i köpcentrum, gallerior och varuhus i Stockholmsområdet visar att de har utvecklats i samma takt som riket. Den småskaliga handeln, det vill säga butiker i gatulägen visar på en nedgång, men siffrorna är fortfarande osäkra, och ska enligt utredarna tas med en nypa salt: – Först på sensommaren kommer vi att ha definitiva siffror, säger Michael Cronholm. Innan försöket satt igång undersökte HUI stockholmarnas inköpsresor. Det visade sig att de flesta som tog bilen för att handla gjorde det på helgerna, så de har inte behövt anpassa sitt resande mer än marginellt. – Vi kan se en substitutionseffekt, nämligen att innerstadsbor som tidigare tog bilen ut för att handla dagligvaror utanför avgiftszonen nu oftare handlar sin mat inne i stan, men effekten är marginell, säger Ulf Rämme.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079