23948sdkhjf

Norrland beger sig söderut

Butikskedjorna som finns i norr längtar söderut. En fullkomlig invasion av norrlandsföretag väntar södra Sverige. Förra året startade mellan fyra och fem företag varje dag i Norrland. – När det går tillräckligt bra styr man söderut. Där vet man att det finns mycket folk på liten yta, säger Rolf Ericsson, vd för Barnens hus.

Rolf Ericsson tycker att det finns en skillnad mellan norr- och söderkedjor. – Jag kallar det för Nordkalott-effekten. Söderut räknas inte Sverige norr om Gävle i stort sett. Norrut vänder man sig först till hemmamarknaden, men när det går tillräckligt bra styr man söderut. Där vet man att det finns mycket folk på liten yta, säger han. Förutsättningarna, påpekar Rolf Ericsson, är dock väldigt olika. I Norrland är lokalhyrorna ofta låga och även om man är etablerad på en liten ort är kunderna vana vid att åka längre sträckor. Dessutom är konkurrensen oftast inte särskilt hög och, som Rolf Ericsson uttrycker det, ett par små annonser i lokaltidningen gör en världsberömd. Neråt Uppsala och Stockholm däremot, är läget det motsatta. Lokalerna är dyra och konkurrensen är stenhård.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078