VM-laget ger snurr i svenska kassor
Ju längre Sverige håller sig kvar i VM-kampen, desto mer säljer butikerna. Det är chips, öl, matchtröjor och tv-apparater som står högst på agendan för svenska inbitna fotbollsfans. På Elgiganten såg man en minskning av antalet sålda tv-apparater då Sverige spelade oavgjort mot Trinidad-Tobago och en ökning efter vinsten mot Paraguay. Företaget ökade försäljningen av tv-apparater med 541 procent under våren jämfört med samma period förra året, skriver Svenska Dagbladet Näringsliv. För Siba har antalet sålda tv-apparater tredubblats under våren, eftersom många som ska köpa ny tv gör det lagom till VM. Sportkedjan Intersport köpte in fyra gånger så många matchtröjor inför VM i år som inför VM 2002, efter Paraguaymatchen är allt slut och omsättningsökningen av VM-varor för Intersport beräknas bli sexton miljoner kronor. Också för bryggerierna går försäljningen upp. Åbros försäljningsbudget har lagts tjugo procent över det normala och Carlsberg räknar med en omsättningsökning på upp emot tio procent.