Nu ratas hemmafixaren
De har hållit på i tv-rutan ganska många år nu; Timell , Kirchsteiger och de andra fixarna som får de flesta hantverkssysslor att se riktigt enkla ut. Och i kölvattnet av den trenden har byggvaruhus, verktygstillverkare och andra i branschen tjänat stora pengar. Men nu verkar det som om marknaden är på väg att rikta en del av sitt strålkastarljus mot alla dem som av olika skäl inte vill fixa till hus, lägenhet eller sommarstuga själva. Ett exempel är Bauhaus koncept Badrumsvärlden som ger kunden möjlighet till hjälp med allt från inspiration och idékläckning till planering på plats hemma i badrummet, genomförande och kvalitetskontroll efter avslutat arbete. Hur stor del av paketet som kunden köper varierar från fall till fall. Kedjan kommer inom kort även att lansera en liknande tjänst för renovering av kök. – Det här är bara början på något som kommer att accelerera. På sikt kommer vi till exempel att kunna komma hem till dig och lägga på takpannorna du har köpt hos oss, säger produktchef Johan Saxne. Slipper besväret Fördelen för kunderna är dels att det ska vara billigare än att låta en etablerad badrumsspecialist göra jobbet, dels att de slipper besväret med att leta efter lediga hantverkare. – Många har erfarenhet av hur svårt det kan vara att få tag på en elektriker eller rörmokare om du inte har personliga kontakter. Här behöver kunden bara hålla kontakt med vår hantverkskoordinator, berättar Johan Saxne. På Beckers Nya Hem kallar man den aktuella kundgruppen för anlitare. Tjänsten för anlitare med planer på att måla om har fått namnet Hushälsa. – Alla är inte gör-det-självare. Men många av dem som saknar tid, lust eller kunskap har ändå en stark önskan om att förnya sitt hem. Det visar våra kundundersökningar tydligt. Vi vill gärna hjälpa båda typerna av kunder, säger Kerstin Lagerlöf, marknadschef på Beckers Nya hem. Inte intresserade Men den nya helhetstrenden märks inte bara inom byggbranschen. Hemelektronikkedjan Onoff kommer framöver att marknadsföra sin installationstjänst hårdare. Tanken är att kunder som inte vill sitta och läsa hemmabions instruktionsbok i timmar eller dagar helt enkelt ska slippa det, mot en avgift på uppskattningsvis 500–1 000 kronor. Läs hela artikeln i Dagens Handel nummer 7 – ute nu!