23948sdkhjf

Populära pepparkakor exportframgång

För svenskar har de julstämpel – men i USA säljer pepparkakorna lika bra året om.Nu säljer pepparkaksföretaget Annas mer i Nordamerika än i Norden.

I förra årets bokslut står den nordiska omsättningen för 63 miljoner kronor, medan den nordamerikanska marknaden nådde 64 miljoner kronor.
– Potentialen på den amerikanska marknaden är sanslöst stor, säger Joakim Inaeus, vd för Annas till di.se. Bara i USA säljs de svenska kakorna i 4 500 butiker och för att tillgodose efterfrågan finns numera en kanadensisk pepparkaksfabrik. På den nordiska marknaden står julen för över 60 procent av intäkterna, vilket är en förbättring mot tidigare – då köptes pepparkakor uteslutande kring jul.
– Vi har satsat på sommarförpackningar och nya smaker, men det är svårt att öka försäljningen året om utan att tvätta bort julstämpeln, säger Joakim Inaeus till di.se. Annas grundades 1929 av systrarna Anna och Emma Karlsson och har i dag cirka 50 anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081