Norrlandsföretag blickar söderut
Barnens hus, som säljer produkter för lek, baby och barn, är en kedja med djupt rotade traditioner i norr. För arton år sedan slog den första butiken upp portarna, i Vännäsby utanför Umeå. I dag finns det sexton Barnens hus-butiker från Luleå i norr till Karlstad i söder. Företagets vd Rolf Ericsson tycker att det finns en skillnad mellan norr- och söderkedjor.
– Jag kallar det för Nordkalott-effekten. Söderut räknas inte Sverige norr om Gävle i stort sett. Norrut vänder man sig först till hemmamarknaden, men när det går tillräckligt bra styr man söderut. Där vet man att det finns mycket folk på liten yta, säger han.
För några månader sedan beslutade sig Barnens hus och den konkurrerande kedjan Babyland för att slå sig ihop. Tillsammans blir de 26 butiker med en omsättning på över 600 miljoner kronor och därmed Skandinaviens största lek-, baby- och barnkedja. Timråföretaget Dollarstore startade som grossist för billiga prylar 1994. I år öppnar de sin tolfte butik, och kanske även den trettonde och fjortonde. Butikerna finns över hela Norrland, men ännu finns ingen söder om Ludvika.
– Vi har långtgångna planer för Strömsund där vi hoppas öppna i år, säger vice vd Camilla Ahlberg. Planen är att kedjan ska växa till trettiosex butiker inom en treårsperiod. Dollarstore omsatte 240 miljoner förra året och gav en vinst på 18 miljoner.