23948sdkhjf

Han tror på växtvärk och rabatter

John Lilja, vd för Interflora, är inte född i växthuset. Denne civilekonom med stark känsla för ledarskap, försäljning, marknadsföring och organisation hamnade i blomsterbranschen av en slump – och trivs förträffligt.

– Det är en ny sort, fast jag har glömt vad den heter. Blomexpertisen är det andra i huset som står för, säger John Lilja när fotografen vill veta namnet på de häftiga suckulenterna i fönstret. Han förklarar att hans uppgift som ledare för den frivilliga fackhandelskedjan Interflora och blomsterförmedlingen Blommogram AB är att se till att blomsterhandlarna får bästa möjliga uppbackning i att driva sina butiker. – Efter studenten var jag som de flesta ungdomar lite vilsen. Mitt första jobb blev att sälja resväskor på Pub i Stockholm. Jag insåg snabbt att försäljning var min grej, men att jag skulle behöva studera för att bli mer än butikssäljare. Har varit vd i fem år Efter civilekonomexamen 1979 började han som marknadsassistent på Kronägg. Därefter fortsatte karriären med konsumentvaror bland annat på Varta batterier och Gilette, innan han för fem år sedan blev vd för Interflora. – Jag brukade säga att produkterna inte spelar någon roll, men visst är det roligast med blommor. Blommor gör alla på gott humör, säger han. Interflora är en internationell blomsterförmedlingstjänst som finns i nästan alla länder i hela världen. I Sverige heter tjänsten Blommogram, och det finns 640 ombud. Sverige är det enda land där Interflora även driver butikskedja. – Blomsterhandlare är ofta individualister. Men de behöver ändå tryggheten i att vara med i en större kedja som hjälper dem med marknadsföring, varumärkesbyggande, utbildning och att hålla koll på trender, konstaterar John Lilja. Interflora ställer höga kvalitetskrav på de blomsterhandlare som är med i kedjan. Varje butik ska ha minst en utbildad florist, och utformningen av butiken och marknadsföringen ska hålla sig inom vissa ramar. Tanken är att kunderna alltid ska känna igen en Interflorabutik. John Lilja tycker att det bästa med jobbet är den nära kontakten med alla hängivna och skickliga yrkesmänniskor, av vilka många just är födda på blomsterbänken. Verksamheten går ofta i arv – Inom blomsterhandlarkåren finns det många som tagit över affären från föräldrarna. Åtskilliga butiker har drivits i uppåt hundra år. Det roliga är att de fortfarande är lönsamma och att också yngre kunder är beredda att betala för kvalitet och service. Återväxten är god. Det är populärt att utbilda sig till florist, och unga svenska florister utmärker sig ofta i internationella tävlingar. En förutsättning för att hålla lönsamheten uppe är att blomsterhandeln följer med i trenderna. Blommor blir en del av vardagen – Blommor används i många fler sammanhang numera, mer vardagligt. Förr fanns striktare regler och gåbortblommorna kunde kännas lite stela. På vår webbplats har vi börjat sälja kombinationer som blivit uppskattade, exempelvis rosor och choklad, och vi har också tagit fram ett inspirationsmaterial i samarbete med Renée Voltaire med läckra dukningar och maträtter där blommor används på mer fantasifulla sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109