23948sdkhjf

Hårdare regler kring matreklam

Från årsskiftet blir det hårdare regler för hälsopåståenden om mat. Enligt en ny EU-lag måste hälsoeffekterna av en produkt kunna beläggas vetenskapligt. Syftet är att få bort vilseledande reklam om fibrer, fetter och socker.

Allt fler livsmedelsföretag har de senaste åren lanserat hälsomat, det vill säga produkter som i reklamen lyfts fram som nyttiga. Men även om en produkt har mindre socker eller fett kanske den i sin helhet inte är nyttig. Nu ska det bli hårdare regler kring matreklamen. Tillverkaren måste exempelvis tydligt precisera vad de jämför med om produkten marknadsförs som mindre fet. Tyska livsmedelsföretag har kritiserat den nya lagen, medan svenska tillverkare är positiva. - Eftersom Sverige har gått före med frivilliga regler, tycker vi förstås att det är bra att övriga Europa får samma regler. Annars skulle kanske företag som slarvar med hälsopåståendena få konkurrensfördelar, säger Agneta Dreber, vd för Livsmedelsföretagen, till Sveriges Television.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125