Riskkapitalet flödar in till detaljhandeln
– Jag tror att detaljhandel och konsumentprodukter absolut kommer att vara ett stort investeringsområde i år. Ofta är det lite större riskkapitalbolag som investerar inom retail. De är inte är så avgränsade när det gäller branscher. Det viktiga är att det finns företag som har utvecklingspotential, säger Tom Berggren, vd för Svenska riskkapitalföreningen med 115 aktiva medlemsföretag. Riskkapitalbolagen vill hitta bolag som har behov av ekonomiska resurser men också aktiva ägare med strategisk och praktisk kompetens. – Ofta vill man arbeta med att utveckla bolaget under en femårsperiod och därefter låta någon annan ta över. De vanliga alternativen är att ett större företag köper upp, att någon starkare finansiell aktör tar över och ser nya möjligheter eller att företaget börsnoteras. Just inom detaljhandel är börsnotering ofta ett särskilt intressant alternativ med den offentlighet och ägarspridning som det ger, säger Tom Berggren. Flera av de senaste börsnoterade detaljhandelsföretagen har först fått stöd av riskkapitalbolag. Bland de stora affärerna under 2005 märks Nordic Capitals köp av Kappahl från KF och brittiska 3i:s investeringar i Gant. Riskkapitalbolagens vinster i samband med börsintroduktionerna av Kappahl och Gant är dock hemliga.