23948sdkhjf

Digital-tv ger gulddagar

Övergången till digital-tv innebär sköna dagar för hemelektronik-handeln. Tv-försäljningen väntas öka med 27 procent i år, jämfört med 7 procent för hela hemelektronikbranschen. Även försäljningen av antalet digital-tv-boxar väntas öka kraftigt.

De analoga tv-utsändningarnas dagar är räknade. Övergången till marksänd digital-tv genomförs i fem etapper och ska vara slutförd senast februari 2008. Just nu pågår den andra etappen av övergången, vilket bland annat berör orter som Uppsala, Västerås och Örebro. Teknikskifte ger försäljning För hemelektronikhandeln ger övergången kassaklirr. – I fjol såldes cirka 450 000 digital-tv-boxar. I år väntas försäljningen bli 775 000 boxar, säger Bengt Ernstsson, statistik-ansvarig på Konsumentelektronikbranschen. Merparten av boxarna är för marksänd digital-tv, men i prognosen ingår även boxar för satellitmottagning. – Vi räknar med att det i år också kommer att säljas hundra tusen tv-apparater med inbyggda läsare eller boxar, säger Bengt Ernstsson. Skiftet går fort Försäljningen accelererar i de områden där de analoga sändningarna släcks, men köparna finns i hela landet. En förklaring är att många produkter går hand i hand. En konsument som köper en platt-tv som är förberedd för hd-tv, det vill säga högupplöst tv, vill också ha en bättre tv-signal. – I stället för att lägga tusen kronor på en bättre analog antenn skaffar många en digital-tv-box. Och framför allt är det kanalutbudet som driver övergången, säger Bengt Ernstsson. Även skiftet till platta tv-apparater går oerhört fort. I år kommer två av tre sålda tv-apparater att vara platt-tv, enligt Konsumentelektronikbranschen. Nästa tekniksprång är hd-förberedda tv-apparater. Redan om ett år väntas de allra flesta platta tv-apparater som säljs vara hd-förberedda. – Men om du köper ett box-abonnemang i dag klarar inte de boxarna av att ta emot hd-kvalitet. Du måste alltså komplettera med en ny box så småningom, säger Bengt Ernstsson. Försäljningen ökar Siba är en av de hemelektronikkedjor som märkt av det stora intresset för digital-tv. Försäljningen av boxar femdubblades under fjärde kvartalet 2005, jämfört med kvartalet före. Många skaffar sig en lösning i god tid före övergången till digitala tv-utsändningar. Men även efter nedsläckningen av det analoga nätet i ett område ökar försäljningen av digital-tv-boxar. – Vi säljer boxar varje dag till kunder som vill komplettera med en box till sina andra tv-apparater, säger Christoffer Olsson, butikschef på Siba i Gävle, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063