Nu gäller den egensinniga shoppingtrenden
Massindustrin är på utdöende när alla vill vara lika men unika. Snabbmodet växer och allt fler klädbutiker presenterar nyheter varje vecka, till och med varje dag. Klädbutiker som H&M och Zara flyttar sin produktion från Asien till Mexico eller Östeuropa, som visserligen är lite dyrare, men som levererar ett par veckor tidigare. Ingen vill längre ha det som hängt i butiken i månader och setts av många, i stället ligger det ett värde i att vara först med det senaste. Och vad som är det senaste växlar inte längre med årstiderna utan ständigt, i ett aldrig sinande flöde. Datorer och andra tekniska prylar börjar få sina speciella förpackningar, som särskiljer den enas ipod från den andras. Numera finns datorer med leopardmönster, rosa mobiltelefoner och små Bvlgariväskor för din BlackBerry. Individualism är kanske inget nytt i sig, men numera erbjuder inte företagen bara valfrihet, utan total unikitet. I Japan kan du som konsument kliva in i en parfymbutik och få din egen parfym. Du berättar hur du är som person och får en doft individuellt uppbyggd för dig, med egen flaska och etikett. På Nikes hemsida har kidsen sedan länge kunnat välja färg och designa sina egna sneakers. Den nya australiensiska tjejtidningen ”Girlfriend” är skriven helt av läsarna. Nästa steg enligt chefredaktören Sarah Oakes blir att läsarna även ska göra annonserna själva. Företag ber om en annons och får den specialgjord – inte av coola högavlönade art directors och copy writers, utan av 12-åringar! Så hur anpassar sig ett modernt handelsföretag till den här snabba egensinniga trenden? Kanske låta oss blanda vår egen keso i butiken i stället för att köpa de för de färdiggjorda? Mer produkter på Internet med frihet att skapa? ”Blanda din egen juice”? Framför allt: nyheter, nyheter, ständigt nyheter. Carolin Dahlman är frilansjournalist och expert på samhällstrender.