23948sdkhjf

En bokmal i vd-stolen

Hallen till den gamla våningen vid Vasaparken i Stockholm svämmar över av vinterskor. Tjugofem personer arbetar här på snabbväxande internetbokhandlaren Adlibris huvudkontor.

Det är trångt och oglamouröst, men Magnus Dimert, Adlibris vd, är nöjd. – Vi är sparsamma, och koncentrerar oss på att logistiken ska fungera så att kunderna blir nöjda. Om vi inte har gjort av med alla pengar som vi har budgeterat, så delar vi överskottet lika mellan företagets femtio anställda, berättar han. Adlibris startades 1997 av Pär Svärdson och Fabian Fischer, som hade hoppat av Andersen Consulting. Deras tanke var att hitta ett sätt att göra affärer på internet, och efter att ha förkastat en rad idéer fastnade de för böcker. Böcker fanns redan i databaser, och det var relativt enkelt att skapa logistik för att leverera hem till kund. Måla och bygga hyllor Redan 1998 drog de med Andersenkollegan Magnus Dimert i verksamheten. – De behövde någon som kan bygga hyllor, måla och dra nätverkskablar. Själva är de bättre på programmering, säger han. Sedan år 2000 är Magnus Dimert vd på heltid. Hans förklaring till att Adlibris klarade it-kraschen är just att det alltid har varit fokus på att få logistik och ekonomi att fungera. Eftersom Adlibris dubblerar sin försäljning varje år så byggs de olika funktionerna ut och effektiviseras hela tiden – allt för att kunderna ska få bästa möjliga service. – Nöjda kunder var länge vår enda marknadsföring. Femtio procent av alla nya kunder kommer till oss efter rekommendation. Numera marknadsför vi oss, men ganska försiktigt. Stort lager Företaget fördubblar sin försäljning varje år. Så snabbt upptäcker kunderna fördelarna. Adlibris har 2,5 miljoner böcker i lager eftersom de kan ta böcker från leverantörer var som helst. Det är lätt att söka böcker om kunden har en titel eller en författare eller söker under ett ämne. Magnus Dimert talar om något som han kallar för ”den långa svansens ekonomi”. – Det är lika enkelt och billigt för oss att sälja en sällsynt bok, som att sälja en kioskvältare. Det har också visat sig att vi säljer mycket större andel sällsynta böcker än storsäljare. Våra tusen mest sålda böcker står bara för tjugo procent av intäkterna. Den fysiska handeln strävar efter att minimera hyllvärmarna, svansen. Vi gör tvärtom, säger han. Snabbheten är också en fördel. Att få fram böckerna från bortersta lagret, det i Tennessee, till centrallagret i Morgongåva i Uppland tar maximalt 41 timmar. Den som lägger en order får en orderbekräftelse, och när paketet kommer till Morgongåva mejlas en leveransavisering. – En av de vanligaste frågorna som kundtjänsten fick var: ”Var är mitt paket?” Så vi utvecklade en paketspårningsfunktion som kunden själv kan använda, säger Magnus Dimert. Han betonar hur nödvändigt det är att ständigt se framåt. Som hängiven seglare tar han till en båtmetafor: – Du kollar ju båten innan du ger dig ut – ser om segel och vant är i trim så att de håller för belastning om det blåser upp. På samma sätt tänker vi. Klarar servrarna anstormningen inför höstterminen? Är kundtjänst rätt bemannad? Lösningar kommer När han ser längre fram är det en ljus bild som målas upp. Pappersboken kommer att vara älskad för överskådlig tid. Men ljudböcker kommer starkt, och möjligheterna att ladda ner böcker på nätet, både som lån och som köp, ökar. – Fler kommer att upptäcka hur bra det är att ladda ner kurslitteratur och instruktioner på sin dator. Jag tror absolut inte på förbud eller krångel, utan branschen borde kunna enas om bekväma lösningar. Förlagen kommer att få ta en fajt med författarna, men att lösa frågan kommer hela branschen till godo. Sedan ett år tillbaka ägs Adlibris till 75 procent av Bonnier. Den nya ägaren respekterar den speciella företagskultur som gör Adlibris bra på att tjäna pengar och på att hålla nere kostnader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079