Så blir framtidens köpcentrum
Det har skett på uppdrag av Svensk Handel, Stockholms stad och en rad fastighetsägare och detaljhandelskedjor. – Hur vi handlar beror på världsläget och ekonomin, säger Bobo af Ekenstam på Docere. Han förklarar att det finns två osäkerhetsfaktorer när det gäller att förutse framtiden – dels fördelningen mellan arbete och fritid, dels om handeln kommer att ske genom många kanaler, eller om det blir en kanal som tar hand om de flesta behoven. Fyra scenarier har arbetats fram, två bygger på att tillvarons hjul rullar snabbare, och två bygger på att den tekniska och ekonomiska utvecklingen minskar arbetstiden och ökar fritiden. – Gemensamt för alla scenarier är att handelsplatserna får en viktigare social roll. Det är här människor träffas, umgås och konsumerar kultur, kopplar av och sportar, säger Pauline von Troil på Centrumutveckling. Meta Troell på Svensk Handel menar att alla fyra visionerna delvis kommer att förverkligas, även om fristadsalternativet kanske känns mest främmande. – Vi ser redan nu en reaktion mot köpcentrens likriktning. Projektledaren Ann-Marie Johansson på Centrumutveckling menar att tredimensionell fastighetsbildning, det vill säga att delar av olika fastigheter i en stadskärna samlat kan ägas av tex en köpcentrumägare som är specialiserad på att förvalta butikslokaler, kommer att vara betydelsefullt i utvecklingen av framtidens stadskärnor. Tredimensionell fastighetsbildning har varit tillåtet i Sverige sedan 2005.