Nya butikskoncept för hemelektronik
Försäljningen av bildrörs-tv tvärbromsade under fjolåret, och efterfrågan på platta lcd och plasmaskärmar tog fart. Prognosen för 2006 är att två av tre sålda tv-apparater är platta. Den vanliga vardagsrums-tv:n tenderar att gå upp i storlek från tjugoåtta till över trettio tum. – Tv:n utvecklas från att ha varit en familjepryl till en individuell grej. De kommer att säljas många fler små skärmar för kök, sovrum och liknande, spår Anders Appelqvist, vd för branschorganisationen CE Konsumentelektronikbranschen. Värdet ökar Han menar att tv-försäljningen under 2006 ökar i värde med över tjugo procent. Det är en stor del av förklaringen till att branschomsättningen väntas öka med sju procent. Hårddisk-dvd ökar med hela 65 procent till 140 000 spelare. Stillbildskameror och video-kameror med hårddisk ökar i värde genom att de mer avancerade kamerorna tar en större andel i en stabil marknad. – Branschomsättningen drivs av nya produkter som gör livet roligare, säger Anders Appelqvist. – När en vara har blivit en enkel volymprodukt tjänar inte fackhandeln pengar på den längre. Vanliga dvd-spelare blir EMV-varor i dagligvarukedjornas non-foodsortiment. Vassare koncept Lågpristrenden har länge varit stark i hemelektronikbranschen. De allt större kedjorna, som säljer de allt billigare varorna med allt sämre service, blev en huvudvärk för de traditionella handlarna i stadskärnor och förortscentrum. När lokala radiohandlare konkurreras ut ökar frustrationen hos kunder som behöver hjälp med att välja och installera. Frustrerade är också leverantörer, som tycker att deras produkter inte presenteras på rätt sätt hos hemelektronikjättarna. Bang?