23948sdkhjf

Konsumtionen ökar mer än tidigare

Konsumtionen under 2006 kommer att öka mer än på många år.

Detaljhandeln kommer att öka med 5 procent. Det spår HUI, som i dag på morgonen presenterade sin första konjunkturrapport för året. Utsikterna för tillväxten i Sverige är god. Exporten ökar och kommer att fortsätta öka ordentligt. Den privata konsumtionen ökar i och med att de svenska hushållen fortfarande har god ekonomi. Investeringarna ökar efter år av dålig utveckling. Bidragen ökar, arbetslösheten sjunker något, räntan ökar en aning och inflationen ligger stilla. För Sveriges del ser det ljust ut från alla håll. Den goda prognosen presenterade Carl Eckerdal och Jonas Arnberg på HUI. HUI spår en konsumtionstillväxt på 3,2 procent för året, i fjol var motsvarande siffra 2,4 procent. Förutsatt att de svenska hushållen behåller sin stora konsumtionslust. – Vi ser inte några tendenser till konsumtionströtthet under de närmaste åren, säger Carl Eckerdal. Jonas Arnberg framhöll att en av de tydligaste trenderna som kommer att synas blir att det kommer att säljas alltfler sällanköpsvaror i dagligvarubutiker. Dagligvarubranschen måste helt enkelt hitta nya sätt att sälja mer när hushållens plånböcker är välfyllda. Tillväxten inom detaljhandeln har varit väldigt stark sedan 1997. I och med att prispressen ökar, och enligt HUI kommer att hålla sig kvar på höga nivåer, syns det dock inte särskilt väl på de löpande priserna för till exempel hemelektronikbranschen. Där hade man under 2005 en tillbakagång på 1 procent i löpande priser, men en ökning med 19 procent i fasta. – Sverige når formtoppen i år, sedan ska vi vandra neråt igen till okänd nivå, sammanfattade Carl Eckerdal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067