23948sdkhjf

Våga locka fler sinnen

Att Sverige är landet lagom kommer inte direkt som någon överraskning. Tyvärr följer den svenska detaljhandeln ofta samma mall, trots att dagens konsument skriker efter fler upplevelser. Framgångsrika varumärken förstår vikten av att tilltala kunder på en emotionell snarare än en rationell nivå. De allra smartaste gör det genom att stimulera så många sinnen som möjligt.

För några veckor sedan hade jag en av de starkaste upplevelserna i mitt liv någonsin. Jag var på Dunkel Keller i Berlin, en restaurang vars framgångsrecept bygger på att man inte har en susning om vad man stoppar i munnen. Restaurangen är nämligen mörklagd, inte mysmörk eller dunkel, utan fullständigt kolsvart. Varför i fridens namn skulle man vilja betala för något sådant? Jo, för att det är en helt bisarr upplevelse. Grundtanken är enkel; slå bort ett sinne så förstärks de andra. Smaken blir annorlunda, starkare. Varje ljud blir mer intressant. Doft och känsel blir mycket intensivare. Undersökningar visar att luktsinnet är det sinnet vi litar mest på. Alla kommer väl ihåg barndomsdofter som nybakta bullar, tandläkarbesök och första parfymen. I ett experiment som gjordes av psykologer för att se hur doft påverkar konsumtionsbeteendet placerades två par identiska Nike skor i två separata men identiska rum. Det ena paret var sprayade men blomdoft, det andra opafymerat. Testet visade att hela 84 procent av kunderna fördrog det doftande paret, och tyckte dessutom att de var värda 10 dollar mer. Till och med den tråkigaste av shoppingupplevelser har potential att bli fest för alla sinnen, och på så sätt klirr i kassan. Den amerikanska matkedjan Whole Foods är ett föredöme som svenska matbutiker borde snegla mera på. Här kan man doppa jordgubbar i chokladfontän, prova några av de 800 ölsorterna eller få en ”Whole body” massage som avslutning på inköpslistan. Ingredienser som gör veckohandlingen mer än bara uthärdlig. Generositet och kreativitet lönar sig. En typisk amerikansk matvarubutik har en för försäljning på 400 dollar per kvadratfot. Whole Foods siffror överstiger 800 dollar. Det är hög tid att tänka längre än synen räcker. Det krävs en emotionell bonus – doft, ljud, känsla och smak – för att få en alltmer likgiltig kund att förvånas och inspireras nog för att öppna plånboken. Caroline Björkholm är Retail- och trendanalytiker på Bas brand identity.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078