23948sdkhjf

En fläkt av Mellanöstern i Uppsala

På Kulturmathuset vid Siviatorget i Uppsala hörs en populär arabisk sångerska i högtalarna. Inredningen i den 800 kvadratmeter stora butiken är spartansk och låter varorna tala. Youssef Badredin och hans medhjälpare är måna om Mellanösternstämningen.

– För oss gäller det att alltid ha ett stort sortiment av varor som kunderna inte finner i vanliga svenska butiker, säger han och bjuder på kaffe med mycket socker. Youssef Badredin och hans tre medarbetare har drivit butiken sedan 2001 och omsättningen ligger på 12–14 miljoner. Omkring trettio procent av kunderna är svenskar. Förr ställde svenskarna mycket frågor men köpte inte så mycket. Nu gör de större inköp. Många av de övriga kunderna är på jakt efter produkter och varumärken som de är vana vid hemifrån. I butiken förs 70–80 olika sorters ris, oljor, såser, desserter, bönor, honung och syrade grönsaker i ett otal varianter. Allt kött är halalslaktat. Nästan alla produkter i butiken har innehållsförteckning på svenska. Konkurrensen hårdnar Kulturmathuset tar alla varor från importörer med lager i Sverige, och butiken är en av dessa leverantörers större kunder. Ännu så länge. – Konkurrensen har hårdnat betydligt på sistone. De stora dagligvarukedjorna gör sina studiebesök hos oss och blir alltmer intresserade av att locka de stora kundgrupper som efterfrågar mat från exempelvis Mellanöstern eller Asien, säger Youssef Badredin. Han ser den utvecklingen som ofrånkomlig och naturlig men inte desto mindre skrämmande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062