Gratis är gott
En annan bonus är att man får äta mat på tandpetare, alldeles gratis. Glada mattanter och kockar som bjuder – Kom och smaka, nytt, gott, bara 29,90 idag! Det är som ett cocktailparty i folkhemmet. Vardagslyx. Gratisprovning må vara en uråldrig tradition i butiksvärlden men det är också en av de hetaste trenderna inom marknadsföring, enligt Trendwatcher. Fenomenet kallas numera tryvertising och går helt enkelt ut på att kunderna lockas till köp om de bara får prova varan en stund först. Sony lanserade exempelvis sin nya dvd-kamera genom låna ut den till besökare på London zoo. Ikea har inrett lugna offentliga rum på en tysk hotellkedja, så att gästerna ska få något mer än bara sin egen lilla skrubb att vistas i. iTunes låter dig lyssna på en låt i 30 sekunder innan du måste bestämma dig. När jag nyligen var i China town i Sydney kom en massör fram och erbjöd ”free sample”, och när jag väl kände händerna på mina stressade muskler så var jag ju tvungen att köpa en liten knådning. Tryvertising är väldigt smart. Som mottagare av en gåva känner man ett behov av att ge tillbaka. Många känner sig skyldiga att handla när de väl har smakat – särskilt om personen som delade ut gåvan verkar trevlig. Vi skäms över att bara ta emot. Den personliga kontakten är självklart ett viktigt skäl till varför tryvertising är så lyckat. Annonser är anonyma, men ögon skapar kontakt. Vi blir också gladare och mer alerta av smakprov. I ett experiment fick några läkare en present innan de skulle genomföra patientbesök. Det visade sig att de gjorde mer korrekta bedömningar av symptom och sjukdomar än en testgrupp läkare som inte fått en present. Glädjen ökade deras mentala prestationsförmåga. Glada kunder köper mer. Så hur ska du hänga på trenden? Vad får jag? Carolin Dahlman är frilansjournalist och just nu på resande fot i Australien