Nu vill butikerna få kunderna att sticka
Under hösten har landets brodeributiker sett en ökning av unga kunder, men det är inte bara de gamla perfekta husmodersmönstren som säljs. Den nya kundgruppen lockas av att sätta sin egen prägel på inredningstextilier, kläder och accessoarer. – Det har synts en ökning under hösten. Ungdomar mellan 15 och 25 år kommer in och handlar, säger Cecilia Månsson som äger och driver butiken Wastensons garn- och broderiaffärs efterträdare i Malmö. Hon berättar att många av dem som handlar är högskolestudenter som broderar tillsammans i egna syjuntor. Det som köps här är klassiska mönster med rosor, ordspråk och dalamotiv. Bytte skyltfönster Cecilia Månsson tog över butiken i höstas och har moderniserat skyltningen för att locka unga kunder och för att anpassa butiken till den nya grupp som hittar in. Genom att ofta byta det som exponeras i skyltfönstret, skylta med få varor och använda grepp som drar till sig blicken som exempelvis blommor och metall tror hon att hon lyckas locka in nya kunder. – Butiken har legat här i över fyrtio år, men den tidigare ägaren skyltade på ett annat sätt. Nu kommer många kunder in och är glada för att det öppnat en brodeributik här. De har inte sett den gamla, säger hon. En av de studentgrupper som träffas regelbundet för att handarbeta tillsammans startades för fyra år sedan av Katarina Bryggare. I dag är hon 28 år och studerar på Konstfacks textilutbildning. Hennes syjunta träffas regelbundet och byter kunskaper med varandra. De har bland annat hyrt en stickmaskin för att prova hur det fungerar. Men mest handstickar och broderar gruppen.