RNB:s strategi ger utdelning
Och det svenska namnet ska vara kvar på den brittiska marknaden. I reklamen kommer att stå POP och i plaggen år Polarn O Pyret står kvar som ett kännetecken för märket. – Det tror jag är charmigt, att allting inte blir amerikaniserat. Det ska stå för svensk design och bra kvalitet och kännetecknet blir randen, ungefär som Burberry använder sin ruta, säger RNB:s vd Mikael Solberg i en intervju i Dagens Nyheter. Han berättar om hur man förändrat märket från ett säkert men ohippt märke till en kedja som expanderar utomlands. Det stora felet var ledtiderna på upp till åtta månader där man lärt kunderna att plaggen skulle finnas kvar i butiken även om en månad eller till rean, berättar Mikael Solberg i intervjun. Det gjorde också att butikerna tog stora risker om plaggen inte skulle falla kunderna på läppen. I dag är RNB nere på ledtider på ungefär åtta veckor. De butiker man öppnat i Norge och den som nu öppnar i London drivs på franchisebas eftersom det är bättre med handlare som kan marknaden på den ort butiken etableras. Dessutom blir risken mindre för RNB när franchisetagarna själva går in med kapital.