23948sdkhjf

Ikea bygger mångfaldig framgång

Näringslivet börjar på allvar inse vikten av att rekrytera personer med mångkulturell bakgrund. En mer dynamisk personalstyrka ger en bredare målgrupp. Det tycks allt fler vara överens om. – Vi ser bara möjligheter med att lära av olika kulturer. Mångfald tillför en värdefull spänst, säger Staffan Lindquist, personalchef på Ikea Svenska Försäljnings AB.

Ett framgångsrikt mångfaldsprojekt som startade under hösten 2005 är Diversity Challenge. Projektet drogs igång av rekryteringsföretaget Academic Search och ett av de femton partnerföretag som ingår är möbeljätten Ikea. En grupp högskolestudenter med mångkulturell bakgrund deltar också i projektet genom att tipsa partnerföretagen om hur de kan förbättra sitt mångfaldsarbete. De bästa idéerna kommer sedan att leda till sex månaders praktik på ett partnerföretag för idémakarna. Mångfald är en huvudprioritering – Mångfaldsfrågan för Ikea är en av våra huvudprioriteringar. Vi är ett globalt företag och vi måste kunna spegla kundgruppen på den lokala marknaden – var vi än befinner oss, förklarar Staffan Lindquist. Han berättar att företaget har haft mångfaldsfrågan på dagordningen – och högt upp på den – länge. De senaste sju, åtta åren har frågan aktualiserats ytterligare och blivit en del av det vardagliga tänkandet. Företaget måste förändras Staffan Lindquist tror att det är en omöjlighet att bortse ifrån att tänka mångkultur när samhället ser ut som det gör. När sammansättningen i kundgruppen förändras måste också företaget förändras. Nya förutsättningar ger nya infallsvinklar. Och nya infallsvinklar ger nya affärsmöjligheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111