Dålig koll på e-handel kostar
Få kunder vill fullfölja ett köp på en sida som inte fungerar bra. Och många företag är slarviga med att följa upp sina webblösningar, fler än nio av tio företag missar att följa upp försäljningen på sina e-handelssajter. Färre än en av tio, bara sex procent, av Europas it-chefer har tillgång till information om hur deras besökare upplevde att det var att handla på företagens e-handelssajt. Det visar en undersökning från forskningsföretaget Vanson Bourne på uppdrag av Compuware. Totalt har 200 it-chefer på europeiska företag tillfrågats om hur de följer upp försäljningen på sitt företags sajt. Enligt en uppskattning om vad det kostar att ha dålig uppföljning på e-handelssajterna ligger summan för de tillfrågade företagen på 6,8 miljoner kronor årligen. För nästan hälften av företagen överstiger kostnaden 18 miljoner kronor varje år. Undersökningen visar också att tre av fyra konsumenter inte skulle genomföra ett köp på en sajt vars webbshop fungerar dåligt.