23948sdkhjf

Han säljer det som kvinnor vill ha

Få företag skulle bli besvikna av en omsättningsökning på femtio procent från en månad till en annan. Men klädföretaget Gina Tricot har vant sig vid än högre siffror. – Ja, vi skulle bli besvikna om vi bara ökade med femtio procent, åttio procent är en vanlig siffra för oss just nu, säger vd Jörgen Appelqvist på telefon dagarna innan Dagens Handel träffar honom.

Det bubblar fram flera svar på frågan om var Jörgen Appelqvist finns när det är dags att träffas. – Han var här nyss, eller kanske i personaldelen. – Jag såg honom på övervåningen. – Han är nere. Vd Jörgen Appelqvist är överallt, och ingenstans. – Jag har just köpt en ny fåtölj i silverfärg, med en massa ornamenteringar på, väldigt barock, till sommarhuset, säger Jörgen Appelqvist när han kommer på sekunden i tid till intervjun. Spontanitet och erfarenhet Han är vd för klädföretaget Gina Tricot och tillsammans med hustrun Annette och dottern Anna grundare av företaget. Det spontana fåtöljinköpet är något som genomsyrar företaget. – Det tar inte många minuter innan något är bestämt. Visst kör vi huvudet i väggen ibland, men oftast blir det rätt. Vi grundar mycket av det vi gör på magkänsla som kommer från lång erfarenhet. Som 17-åring fick Jörgen Appelqvist jobb på Junior Center som butiksbiträde och jobbade sig upp. Under 90-talet hade han, som vice vd, hand om omgörningen av hela JC. Men det var något som fattades. I slutet av 80- och början av 90-talet växte en idé om ett eget märke med de plagg som han saknade på JC. I oktober 1996 slutade Jörgen Appelqvist på JC efter 25 år. Elva månader senare öppnade Gina Tricot sina tolv första butiker, elva på franschisebas och en egen butik, runtom i landet. – Vi ville rikta oss till dem som köper mest, och sälja det de helst vill ha – toppar till kvinnor. Skriv det, det låter bra, skrattar Jörgen Appelqvist och upprepar meningen. Passande namn – Namnet har vi hittat på. Vi ville göra toppar i trikå och namnet låg bra i munnen. Roligare än så är det inte, det är ingen dotter som heter så eller något. Dottern heter i stället Anna Appelqvist och är inköpschef, chefsdesignern Annette Appelqvist är gift med Jörgen. – Vi träffades inte genom jobbet, utan på ett kafé i Paris för 25 år sedan. Att det blev Gina Tricot kan till viss del bero på att Annette jobbat mycket med just trikåtyger. Det är torsdag och på Sergels torg i Stockholm är det dags för öppning av den nya, 700 kvadratmeter stora, Gina Tricot-butiken. Den blir den 58:e butiken. Kvällen innan kantades av invigningsfest och modevisning. Jörgen Appelqvist är pigg och glad, han hälsar på kolleger, pratar i telefon, ler in i kameran och svarar villigt på frågor. Allt på samma gång. Studerade andra butiker – När vi startade Gina hade jag under lång tid studerat klädbutiker i Europa. I timmar kunde jag se på hur butiker exponerade sig och sina varor, hur mycket varor de lade fram och hur fort de sålde slut. Jag studerade hur kunderna rörde sig, hur och vad de köpte. Sedan räknade jag på det och kom fram till vissa nyckeltal som vi använder oss av inom Gina Tricot. Och nyckeltalen har visat sig stämma. Det viktigaste för att lyckas är att priset är rätt. Försäljningen under 2005 låg på 500 miljoner kronor, exklusive moms, inklusive franchisebutikerna, omsättningen beräknas till 420 miljoner kronor år 2005 och vinsten närmare 75 miljoner kronor före skatt. Bolagets nettomarginal ligger på ungefär 17 procent. Man säljer för ungefär 70 000 kronor per kvadratmeter försäljningsyta, men i vissa butiker uppgår försäljningen, till 90 000 kronor. – Det är för mycket, då måste butiken expandera. Det är inte bra för imagen om det blir ett så hårt tryck, säger Jörgen Appelqvist. En av idéerna med företaget var, och är, att ha en av branschens snabbaste lageromsättningar: åtta gånger per år. – Det var bara vi och banken som trodde att det skulle gå, svarar Jörgen Appelqvist. Jag hoppades att vi skulle omsätta lagret sex gånger, och åtta gånger … Jag var skeptisk, han tystnar och tittar sig runt i butiken. – Är det inte fint, säger han sedan och slår ut med handen mot lokalen. Den där stora spegeln, det blir allt lite mer rymd här inne. Han syftar på den stora spegeln som hänger över rulltrapporna i butiken. Inredningen är viktig i butikerna. Jörgen Appelqvist har tidigare haft hand om all inredning, nu är bolaget så stort att det har råd med en speciell inredare. Kunderna måste få utrymme att se de plagg som exponeras och miljön ska vara luftig, modern och ljus. Satsar utomlands Under nästa år hoppas man öppna nya butiker i de städer som fortfarande saknar Gina Tricot-butiker, bland annat Helsingborg och Falun. Man söker också aktivt i Oslo och Helsingfors, men det måste till tre stora lokaler i bra lägen för en utlandssatsning. En butik skulle snabbt försvinna i mängden av utbud. Men varför inte satsa stort och gå ut i Europa? – Allt går sakta men säkert. Att slå sig in på grannmarknaderna är ett steg i den riktningen, men för att gå in i Europa måste vi bli mycket, mycket bättre. Vi är redan bra och förbättrar oss hela tiden. Och Europa, den dagen kanske kommer, säger Jörgen Appelqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047