23948sdkhjf

Butikerna blir allt mer vän med kunden

Den svenska detaljhandeln håller på att släppa sin självbild som varuförsörjare och har börjat växa in i en ny roll som kundens vän.

Det framkom vid Butiksdagen 2006 som anordnades av Dagens Handel i samarbete med Thurow Consulting där det övergripande temat var att handeln måste ta kundens behov på allvar. Under Butiksdagen pratade bland andra Sara Rosengren ,forskare på Handelshögskolan, om att varumärkesleverantörerna blivit allt mer intresserade av hur deras produkter exponeras i butikerna i takt med att butikerna blivit viktigare som marknadsföringskanal. Också Susanne Rosberg som varit med vid omgörningen av Åhléns och Lars Stenberg, vd för MQ, pratade om strategier för att förändra ett eftersatt varumärke på ett framgångsrikt sätt. Båda pratade om att man måste tänka på kunden för att få ett framgångsrikt företag. – Det går inte längre att tro att kunderna vill göra ägarna rika, ägarna måste tänka på kunderna och ge ett mervärde som gör att kunderna kommer tillbaka. Därefter kan ett företag börja tjäna pengar, sade Lars Stenberg under sin presentation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065