Hallå där Lindex informationschef Ulrika Danielsson
SL gillar inte er senaste underklädeskampanj, varför? – Stockholms Lokaltrafik, SL, ogillade ordet boobs i reklamkampanjen. Över affischerna står det We love boobs och SL uppfattade reklamen på ett nedvärderande sätt. Vi på Lindex tycker inte att texten på affischerna är sexistisk eller nedvärderande. Men vi har tryckt om affischerna och tagit bort texten på de bilder som visas genom SL. I tidningar, på internet, via andra marknadsföringskanaler och via lokaltrafiken i Göteborg och Malmö visas reklamen med text och bild. Ni blev anmälda för den tidigare kampanjen We love bottoms, har ni inte lärt er något? – Men Etiska Rådet var enigt och ansåg att reklamen inte var sexistisk. Den här bh-kampanjen är en uppföljning på We love bottoms. Vi tycker att det är viktigt att vi får visa att vi är duktiga på underkläder och att vi är noggranna med modellerna på underkläderna, så att plaggen sitter bra. Därför är det viktigt för oss att få visa plaggen på levande modeller i stället för på dockor. Vad kostar det att trycka om kampanjen bara för SL? – Det är försumbart, det är ingen stor summa.