23948sdkhjf

Svenska butiker är tråkiga

De flesta matbutiker travar på i gamla fotspår och vill inte förnya sig.

Det trots att konsumenterna är missnöjda med att butikerna är oinspirerande. Idag harndlar vi på ett nytt sätt mot för 15 år sedan, trots det har inte dagligvarubutikerna förnyat sig nämnvärt. Det menar konsultbolaget Brand Clinic som genomfört en undersökning om fritidsintressen och köpbeteenden hos svenskar som Svenska Dagbladet Näringsliv tagit del av. Enligt undersökningen anser konsumenterna att utbudet i dagligvaruaffärerna är för likriktat och att man hellre blandar lågprisvaror och lyxigare varor än handlar i ett mittsegment, där handelns egna märkesvaror hamnar. Ett resultat av konsumenternas missnöje kan vara att det blir ett större utrymme på marknaden för utländska aktörer och för små specialaffärer för konsumenter som är intresserade av att laga mat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066