Tester är bra
"Den mest tydliga kritiken vi ser i årets undersökning är att kunderna kräver att pr-byråerna ska bli bättre på att redovisa effekterna av sitt arbete", säger Mikael Kärrlander, projektledare på analysföretaget Regi. "För en VD är kommunikation fortfarande ett relativt abstrakt begrepp om det inte kan kopplas till nyckeltal. Det är också anledningen att man synar sina leverantörer i sömmarna. Ökade krav på valuta för pengarna blir viktigare på företagen, även vad gäller pr och reklam." Branschstudien "Årets byrå" offentliggörs i sin helhet nästa vecka i samband med en gala på Kulturhuset i Stockholm. Den bygger på intervjuer med cirka 1 500 marknads- och informationschefer som har fått utvärdera de kommunikationsbyråer de anlitat under året. Undersökningen görs för sjätte gången i rad, för första gången med DI som mediepartner, och visar att missnöjet med pr-byråerna aldrig varit större. Redan nu kan DI avslöja att hela 34 procent av de tillfrågade uppger att de funderar på att byta ut sin befintliga pr-byrå. Förra året låg siffran på 22 procent. Motsvarande siffra för reklambyråer ligger på 25 procent, medan siffran för mediebyråer är 17 procent. Det är ungefär samma nivå som tidigare år.