23948sdkhjf

Dödskallelogga upprör kyrkan

Cheap Monday, det svenska hippa jeansmärket, har blivit ett samtalsämne i USA.

Orsaken är den dödskallelogga med ett upp och nedvänt kors som pryder jeansen. I en artikel från nyhetsbyrån AP uttalade sig Cheap Mondays delägare och grafiska formgivare Björn Atldax och sade att det upp och nedvända korset är ett aktivt ställningstagande mot kristendomen och att organiserad religion ligger bakom mycket ondska. Uttalandet har upprört bland annat kyrkoherden i Maria Magdalena kyrka i Stockholm, enligt Realtid.se. – Människor har ju alltid olika åsikter. Vi är delägare och jag godkände loggan. Men vad det är för honom hade jag ingen aning om. Jag är intresserad av jeans och inte av religion överhuvudtaget. Vi håller på med mode och inte med religion och politik. Därför är det ok för min del, det är inget ställningstagande, säger Cheap Mondays andra delägare Örjan Andersson till sajten. Efter att artikeln publicerades har dock flera butiker i USA har hört av sig och vill sälja jeansen. Hittills har man inte sett någon mätbar ökning i försäljningen av jeans. Med 250 butiker satsar nu jeansmärket på USA och Japan, men hur många fler butiker det ska bli framgår inte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062