Emma har lyft Lindex
I Lindex kvartalsrapport, som presenterades under tisdagen, redovisades ett rörelseresultat på 160 miljoner kronor för perioden september till november. Enligt en enkät från SME Direkt hade analytiker väntat sig ett resultat på 100 miljoner kronor. Försäljningen, exklusive Twilfit, ökade med 4 procent och i jämförbara butiker med 3,4 procent. Lindex vd, Göran Bille, ser en tydlig koppling mellan siffrorna och höstens reklamkampanj med modellen Emma Wiklund. – Vi har fått väldigt positiv respons på kampanjen och det är en anledning till att vi växer i Sverige med 3 procent i jämförbara butiker, sade han till Svenska Dagbladet Näringsliv. Lindex har i år öppnat 16 nya butiker, främst på platser där butikskedjan redan är etablerad. Nästa år planeras ytterligare 20 till 30 nyetableringar. På bolagsstämman under tisdagen sade Göran Bille att Lindex öppnar sina två första butiker i Lettland under mars-april nästa år, som ett led i kedjans expansion i Baltikum. Lindex ska även fördjupa sin satsning på e-handel, rapporterar nyhetsbyrån Direkt.