Lättare att planera världens alla högtider
Almanackan är resultatet av ett samarbete mellan Svensk Handel, Mångkulturellt centrum och American Express som har stått för delar av finansieringen. - Vi vill berätta när svenskar och invandrade firar sina högtider, helgernas ursprung och vad olika produkter spelar för roll under högtiderna, säger Meta Troell, ansvarig för almanackan på Svensk Handel. Väggalmanackan täcker både helger och minnesdagar och har en beskrivande text till många av dagarna. Almanackan omfattar femton månader, till och med mars 2007. Meta Troell menar att handeln lättare kan planera kommande helgfiranden inför nästa år när första kvartalet 2007 finns med. Inspiration till skyltning - För att ge köpmännen ett praktiskt verktyg till skyltning och dekoration i butikerna kommer också ett inspirationshäfte med illustrationer till olika helger. Syftet är att handeln ska veta vilka färger, attribut och stämningar som kan knytas till respektive helg, säger hon. Det är arton elever vid Kommunikatör- och dekoratör-utbildningen i Leksand som har producerat almanackan och inspirationshäftet. Läs mer på www.svenskhandel.se