23948sdkhjf

Rinkeby – hela världen i ett centrum

Plötsligt finns Rinkeby med som förebild i franska och tyska media som ett mycket vällyckat exempel på integration. Det är roligt!! Rinkeby Centrum förtjänar verkligen att bli symbol för något spännande, levande, aktivt och mångkulturellt för ”svenskar” som bor långt därifrån och som blir alltmer trötta på det allt snävare och hårt styrda sortimentet i kedjebutikerna. Det skriver Mats Wallin i sin krönika.

Under min rektorsperiod i Fisksätra handlade jag ofta annorlunda och billiga läckerheter, till exempel olivinläggningar, på Matvärlden i Fisksätra Centrum när jag var på väg hem från jobbet. Att Sverige är ett mångkulturellt land, i synnerhet i storstäderna, vet alla. Att vi med automatik också har en mångkulturell marknad har våra svenska matproducenter och dagligvarukedjor haft svårt att förstå. Därför är det roligt att ta del av det stora försäljningsgenombrott som Axfood, ICA och Coop har haft i höst när det gäller försäljningen kring Ramadan och Eid. Äntligen har polletten ramlat ner! De utrikesfödda omfattar elva procent av den totala köpkraften i Sverige, vilket betyder en marknad på 113 miljarder kronor. Och när det gäller hushåll där huvudinkomsttagaren har minst en utrikesfödd förälder disponerar de cirka 72 miljarder kronor. På den här nivån finns det oändligt mycket att lära eftersom olika etniska grupper visar mycket stora olikheter både mot ”svenskar” och andra etniska grupper. I ”Den mångkulturella marknaden - en studie av invandrarnas köpkraft” av Bijan Fahimi och Anja Fridholm, skriver de bland annat att grupper som varit förtryckta tenderar att slå vakt om den kulturella identiteten mer än andra. I Sverige kan vi se att grupper som kurder, assyrier, syrianer och romer värnar sin identitet och kultur mycket starkt. Nu är det dags att ta nästa steg! Våga stick ut hakan, ni på CentrumKompaniet och andra företag som förvaltar förortscentrum av typ Rinkeby Centrum, och var stolta över ert centrum. Matjättarnas ointresse har lämnat plats för nischaktörer. I välsorterade butiker i Skärholmen och Rinkeby säljer Möllaren mjöl i femkilosförpackningar med handtag, Laroc säljer trögflytande yoghurt i hink, ris och kikärter säljs i 25-kilossäckar medan olja säljs i dunkar och så vidare. Kulturell mångfald, äkta internationell atmosfär, ett annorlunda och varierat utbud av varor och tjänster – och låga priser är starka vapen för en del av ”de bortglömda förortscentrumen”. Använd er av det i marknadsföringen! Mats Wallin är vd på Ymer Reklambyrå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047