23948sdkhjf

Konsumenterna handlade mat för 148 miljarder förra året

Dagligvaruhandeln ökade med 1,6 procent under 2004 jämfört med 2003. Det framgår av statistik som Statistiska Centralbyrån, SCB, redovisar i dag.

Totalt köpte konsumenterna livsmedel och alkoholfria drycker för 148 miljarder kronor, samtidigt som priserna på varorna sjönk med 0,4 procent i snitt på alla varor på grund av den ökade konkurrensen inom livsmedelsbranschen. I snitt handlade varje svensk livsmedel för 16 370 kronor under 2004, en ökning på 1,2 procent. Totalt 1,9 procent av de varor som såldes var ekologiska varor eller alkoholfria drycker. Bäst inom ekologiska varugrupper går mejerivaror, där 4,2 procent av den totala försäljningen av mejerivaror var ekologiska produkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063