Så minskar du svinnet med en tredjedel
Bättre rutiner kan minska alla typer av svinn i detaljhandeln: det som stjäls, det som slängs och avvikelser som beror på oavsiktliga fel. – I dag finns det tekniska möjligheter att hålla god kontroll på svinnet. Min uppmaning till handlarna är att först skapa rutiner och utnyttja tekniken rätt. Först därefter går det att se var läckagen finns och då kan man sätta in rätt avvägda åtgärder, säger Dick Malmlund. Att ha kontroll på att dörrar är låsta och vilka som har nycklar och passerkort kan låta självklart. Ändå är det ofta där det finns brister. Samma sak gäller rutiner för hur gods ska tas emot i lager och i butiker. – Om alla skulle tänka på de här sakerna kommer man långt, säger Dick Malmlund. Städa när butiken är öppen Han tycker att butikerna noga ska tänka över vilka som behöver ha egna nycklar och passerkort. Behöver hantverkarna ha det? Behöver väktarna och städpersonalen ha det? – Låt städpersonalen komma när lagerpersonalen kommer och städa någon timme efter att butiken har öppnat. Det blir även socialt mycket trevligare eftersom de blir en i gänget, säger Dick Malmlund. Therése Johansson , svinnansvarig mot butik på Ica, betonar vikten av att kontinuerligt gå igenom och skärpa rutiner för att minska svinnet. – Vi jobbar mycket med detta och märker också ett stort intresse i butikerna. För den som driver butik och vill öka försäljningen krävs det en stor insats för att det ska synas på sista raden. Men varje krona du sparar i svinn syns direkt, konstaterar hon. Med goda rutiner – att alla vet vad de ska göra och varför – har svinnriskerna minskat generellt på Ica. Viktigt med tydliga regler – Ordning och reda är grunden i allt och de tekniska lösningarna är ett stöd till det, anser Therése Johansson. Sven-Erik Ek , koncernsäkerhetschef på Coop, är inne på samma spår: – Tydliga regler är a och o. Samtidigt jobbar vi för en enkelhet, framför allt för kunden. Genom att öppna för mer service och enkelhet i våra kassasystem öppnar vi även för kreativitet. Bättre datorstöd har minskat det administrativa svinnet, samtidigt som nya varularm, butikskontrollanter och kameror har minskat kundstölderna. – Förr sade man att en tredjedel av svinnet är administrativt, en tredjedel är kundstölder och en tredjedel beror på interna stölder eller leverantörer. I dag menar vi att det är mer som ligger internt och på leverantörer, säger Sven-Erik Ek. Läs hela artikeln och ta del av lösningarna mot svinnet i Dagens handel nr 10