Allt fler shoppar med samvetet
Efterfrågan på ekologiska och rättvisemärkta produkter har ökat under det senaste året. Livsmedelsindustrin möter ökad efterfrågan med att miljö-anpassa sina produkter. Kraft, som har beställt United Minds undersökning, har lanserat Gevalias ekologiska kaffe. Kraft och Chiquita samarbetar med organisationen Rainforest Alliance för att förbättra både miljö och arbetsvillkor på sina kaffe- respektive bananodlingar. Lätt vilseledas med många märkningar Krafts Rainforestcertifierade kaffeodlingar är ekologiska, medan Chiquitas är konventionella. Både Gevalia och Chiquita märker sina produkter med en liten grön groda. Det upprör Svenska naturskyddsföreningen: - Chiquitas bananer odlas i monokulturer sedan många årtionden. Där går inte att få skörd utan att använda mycket gift och konstgödsel, säger Eva Eiderström, avdelningschef på SNF. Hon säger att visst är det bra att giftanvändningen kontrolleras bättre och att löner och villkor förbättras, men grodmärkningen kan lura konsumenten att tro att Chiquitas bananer är ett fullgott alternativ till de Kravmärkta. Coop ses som garant Tillit är den springande punkten. Kunderna hinner inte undersöka allt de köper. Därför behövs någon som går i god för att produkterna håller vad de lovar, och som inte tar överdrivet betalt för att produkten är ekologisk. Coop uppfattas av många som en sådan garant. - Ekologiska och rättvisa varor kostar lite mer att producera, men de ska inte fördyras i varje led. Därför har Coop samma kronpåslag på alla produkter, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson. Designern Camilla Norrback arbetar mycket med ekologiska och ekomärkta tyger. - Som designer vill jag främst göra vackra kläder i bra material som dessutom är kommersiella. Jag brukar inte gå ut med att mina kläder är ekologiska, det är snarare en personlig strävan. Men visst märker jag att allt fler människor ifrågasätter kvaliteten på det vi omger oss med. Många är pryltrötta, och väljer en mer riktad och exklusiv konsumtion. Kunderna mest kvinnor Ekovaruhuset i Gamla stan i Stockholm säljer endast ekologiskt och rättvisemärkt. Sedan starten förra våren har försäljningen ökat för varje månad. Kunderna är mest kvinnor mellan trettio och femtio år. - Ungdomar köper våra Black Spot-skor som ett schyst alternativ till Nike. De tilltalas av tanken att konsumera ekologiskt och rättvist, men är samtidigt vana att kläder ska kosta som på H&M, säger ägaren Johanna Hofring.