23948sdkhjf

Leverantörerna satsar på lågprismat

Den extrema lågprissektorn växer kraftigt inom tre år.

Det tror en majoritet av dagligvaruleverantörerna som spår att sektorn kommer att öka sina marknadsandelar från dagens tre procent till mellan fem och sju procent. Tre fjärdedelar av leverantörerna i Sverige säljer redan till hard disocount-kedjor som Lidl och Netto. Det framgår av en undersökning som Dagligvaruleverantörers förbund, DLF, gjort bland sina 170 medlemsföretag. – Det är få leverantörer som inte vill sälja till denna kanal. Det är en kanal som växer och som många förbereder sig att expandera i, sade Jörgen Friman, vd för DLF, under Dagligvarudagen som arrangerades av tidningen Fri Köpenskap under tisdagen. Lidl och Netto står enbart för cirka 2 procent av leverantörernas försäljning, men det är en försäljning som majoriteten av leverantörerna tror kan mer än fördubblas inom några år. Samtidigt förväntar sig leverantörerna en minskad försäljning till Ica och Coop. Undersökningen visar att leverantörerna har olika strategier för att sälja till den extrema lågprishandeln. Cirka hälften kan tänka sig att sälja sina produkter i befintliga förpackningar eller nya förpackningsstorlekar. Cirka en fjärdedel är beredda att tillverka EMV åt lågpriskedjorna. Arla är en av leverantörerna som specialanpassat sitt sortiment för att även sälja till lågprissektorn. Billigare mjölk säljs sedan i oktober under varumärket Klöver. – Det nya varumärket har redan en marknadsandel på 5 procent. Hade vi inte lanserat det hade lågprisaktörerna importerat mjölk istället, säger Anders Svensson, vd för Arla Sverige. I genomsnitt i Europa har lågprishandeln inom dagligvaror 16,6 procent av marknaden, varav den extrema lågprishandeln står för hälften. I Sverige har lågprishandeln sammanlagt tolv procent, varav den extrema lågprishandeln står för cirka tre procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063