23948sdkhjf

Ahold expanderar genom Ica

Ahold ska med hjälp av Ica öka utanför Sveriges gränser.

Det är där den stora tillväxten finns säger Aholds vd Anders Moberg i en intervju i Svenska Dagbladet Näringsliv 24. Med Ica som bas ska bolaget ge sig ut för att erövra den europeiska marknaden. Ahold har sin huvudmarknad i USA, där 70 procent av bolagets omsättning sker. En expansion i utlandet kommer att ske genom köp eller samägande av befintliga bolag, i intervjun nämner Anders Moberg Skandinavien och Östeuropa som områden där Ahold vill in. Genom att ytterligare pressa kostnaderna, satsa på egna varumärken och centralisera logistiken ska Ica öka också på den Svenska marknaden. Ahold är majoritetsägare i Ica. Samtidigt uppger Svenska Ica-handlare att de sålde varor för 6,5 miljarder kronor inklusive moms under oktober. Det är en ökning med 2,3 procent, eller 144 miljoner kronor, sedan oktober 2004. I jämförbara enheter är ökningen 1,1 procent. Totalt under året har Ica ökat sin försäljning med 1,8 procent. Det framgår av ett pressmeddelande. På onsdag öppnar Ica sin andra ministormarknad i Sverige. Det är en Ica Maxibutik i Västra hamnen i Malmö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.48