Affärerna blomstrar för Interflora på nätet
Interfloras framgångsrika blomsterhandel på nätet lockar hela tiden nya kunder. I år har den ökat med trettio procent. - Den är en viktig del av vår totala blommogramförsäljning. Och den blir allt viktigare i och med att internet som handelsplats blir alltmer självklar, konstaterar John Lilja. En stadig kundkrets Den starka tillväxten som Interfloras nätsatsning har haft under de senaste åren förklarar John Lilja med två orsaker: dels har man skapat en stadig kundkrets som skickar blommogram regelbundet via internet, dels tillkommer hela tiden nya kunder som, när de väl har provat på att skicka blommor på nätet, ofta återkommer. Det miljonte e-blommogrammet skickades av pappalediga Henrik Hirseland i Johanneshov, strax utanför Stockholm, som aldrig tidigare hade skickat ett blommogram. Typisk nätkund Han motsvarar väl schablonbilden av blommogramkunden på internet: han är yngre än genomsnittskunden som skickar blommogram och han bor i en storstadsregion. Det väl rotade konceptet med blommogram är den äldsta och största blomsterförmedligen i Sverige, med över åttio år på nacken. Som internetbutik firade den tioårsjubileum i mitten av oktober. - Den är en av Sveriges fem största e-handelssajter där företag säljer varor, sett till avslutade köp, säger John Lilja. Och vilket nästa mål blir är det inget snack om. John Lilja skrattar mycket och verkar allmänt nöjd, men inte helt. - Nu ska vi bara öka! myser han.