23948sdkhjf

Tänk efter före så slipper du konka

Där jag bor öppnar och stänger butiker med sån fart att gatorna inte går att känna igen om man är borta i ett halvår. Ibland får jag lust att gå in och vrida om näsan på personalen och säga: ”Varför talar ni inte om att ni finns, jag bor ju runt hörnet. Hur tänker ni?” Det skriver Stfan Ekberg i sin krönika.

Istället har jag och min fru börjat slå vad. Vi säger: ”Nu har det öppnat ett nytt fik/barnbutik/blomsteraffär/ kiosk på Tomtebogatan – 100 spänn på att de inte finns kvar om fem månader.” För det är ju så enkelt att synas. Här är en plan för alla som ska starta en butik: 1. Konkurrenskoll. Finns det utrymme för dina varor? Om inte – lägg ner. 2. Kundunderlag. Är någon i området intresserad, är de hemma när du har öppet och är området rätt? 3. Genomströmning. Hur många passerar dagligen lokalen? Sätt dig utanför och räkna under en dag. 4. Marknadsföring. Berätta att du tänker starta. Dela ut reklam, både i brevlådor och direkt till folk på gatan och fortsätt med sedan du öppnat. 5. Ha alltid en kampanj igång. Alltid! 6. Kundkontakt. Ta kundernas e-postadresser och fysiska adresser när de handlar så når du dem lätt med nya erbjudanden. 7. Webbutik. Komplettera din butik med att sälja dina produkter på nätet. 8. Marknadsundersök. Fråga alltid kunderna vad de saknar. 9. Sälj. Lär dig att älska att sälja. 10. Fortsätt. Sluta aldrig marknadsföra dig. När det går bra, satsa ännu mer. Det gör så ont i mitt hjärta när jag går förbi en liten butik där en ensam person står och plockar med varorna utan att ha några kunder. Ett halvår tidigare stod han/hon där med hela släkten och kompisar och skålade i champagne. Alla önskade lycka till. Men ingen tänkte på kunderna. Och konsekvenserna några månader senare blir ohyggliga. Lån måste betalas. Det personliga misslyckandet måste förklaras. Nytt jobb måste fixas. Treårskontraktet på lokalen går inte att bli av med. Det ligger nära till hands att säga: ”Skyll dig själv”. Men jag älskar människor som vill saker. De har bara gjort sin grej fast i fel ordning. Är det dags för ett entreprenörskörkort i det lilla land där entreprenörskap likställs med förmåga att fylla i statens blanketter? Till sist en ordlista Kunder = den grupp fysiska eller juridiska personer som betalar för att vi ska få ha kul och driva våra företag, bo, äta och leva bra. Starta företag = ett hårt arbete som baserar sig på att erbjuda något som någon vill köpa. Detta görs genom en noggrann analys av marknad, kunder och deras vilja att betala mig istället för någon annan. Att starta företag kan betala sig mycket bra om man tar ett strängt tag om tömmarna och följer den plan som andra som lyckats följer. Stefan Ekberg är författare till boken 1000 tips om att sälja mer i din butik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125