23948sdkhjf

Wal-Mart har öppnat ett krigsrum

Det amerikanska snabbköpsjätten Wal-Mart är trött på skäll och kritik. Koncernen har startat ett så kallat ”war room” där man anställt experter och rådgivare som ska kunna ta emot och svara på kritik.

Bolaget har bland annat fått kritik för att diskriminera kvinnor och för att företaget utnyttjar producentföretag i ekonomiskt svagare länder. Den omfattande kritiken som framförts mot Wal-Mart under flera år har bland annat resulterat i att aktien fallit med 27 procent sedan år 2000. Två av experterna är Ronald Reagans tidigare rådgivare Michael K. Deaver och Bill Clintons rådgivare Leslie Dach. De båda ska jobba för att öka möjligheterna till snabba reaktioner på kritik av handelskedjan. Bland annat ska de ”hitta kritiken innan den når ut” och bemöta den, uppger New York Times. En av orsakerna till bolagets nyligen inrättade war room är en dokumentär som släppts i dagarna i USA. Dokumentären "Wal-Mart: The High Cost of Low Price" av Robert Greenwald kritiserar bland annat bolaget för att lura anställda på övertidsersättning och deras dyra erbjudanden om sjukvårdsförsäkringar. Försäkringspremierna för sjukvården ska dock ha sänkts, enligt ett uttalande från Wal-Mart i oktober hos CNN. Som svar på filmen har Wal-Mart gjort en egen film, ”Why Wal-Mart Works & Why That Makes Some People Crazy". Specialgruppen för Wal-Marts image har bland annat utmanat Robert Greenwald att visa båda filmerna parallellt. Så att Wal-Mart får en chans att försvara sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075