Blåkläder ska bli ännu större
Blåkläder, med huvudkontor och centrallager i Svenljunga, har i dag 800 återförsäljare i 15 länder. På 20 år har företaget ökat omsättningen från 20 miljoner kronor till 275 miljoner. Enligt Göteborgs-Posten beslutade ledningen nyligen att bygga ut lagerkapaciteten från 3 500 till 5 500 kvadratmeter. Ambitionen är bland annat att nästa år öka tillväxttakten på marknaderna i USA och Kanada. Där, och i andra länder med strängt vinterklimat, används produkterna numera även som fritidskläder. – Vi har gjort undersökningar som visar att det finns en marknad där för våra produkter, säger vd Jan Andersson till GP. Huvuddelen av de 1,2 miljoner plagg som Blåkläder säljer årligen tillverkas i en fabrik i Vietnam med 900 anställda, men produktion sker också i Kina och i Baltikum. I fjol gjorde bolaget en vinst på 25 miljoner kronor.