Nu blir mobilerna musikmaskiner
Det finns två säljdrivande faktorer på mobiltelefoner i dag: den ena är kameror och den andra är musik. Sony Ericsson W800i är lika mycket en musikmaskin som en mobiltelefon, säger Anders Lorentzson, chef för affärsområdet telekom på Expertkedjan. Närmare 80 procent av alla mobiltelefoner som säljs i Sverige är också kameramobiler. Redan förra året hade det stora flertalet telefoner en inbyggd kamera, men nu blir kamerorna allt bättre. Trenden för i höst är att telefonerna dessutom ska vara musikmaskiner. Musikmobilerna kan laddas med externa minneskort som rymmer hundratals låtar, eller tusentals bilder. Och utvecklingen av minneskort med större lagringsutrymmen går rasande fort. Ersätter mp3-spelarna - Musikmobilerna ersätter i princip mp3-spelarna. Men det tar naturligtvis tid, säger David Larsson, marknadsanalytiker på IT Research. I och med att alltmer av musiken från topplistorna säljs på nätet blir det enkelt att tanka ned den direkt till 3G-mobilen, resonerar han. På samma sätt hotar mobiltelefonen försäljningen av enklare digitalkameror. I dag finns kameramobiler som har en upplösning på 2 megapixlar. Om ett par månader väntas kameror som klarar det dubbla. - Konsumenter klarar sig på 3-4 megapixlar. När mobilerna kommer upp på den nivån räcker det för många. Men det hotar inte försäljningen av systemkameror och andra avancerade kameror som sjunker i både pris och storlek, säger David Larsson. Att mobiltelefonen blir en alltmer avancerad it-produkt ställer nya krav på butikerna. Anders Lorentzson på Expert, som tidigare har varit försäljningschef på The Phonehouse, oroar sig inte. - Är det någon som kan det här med foto och bildhantering sedan tidigare så är det Expert. Jag vet hur många som gärna vill in i det här segmentet men inte riktigt har kunskapen. Samma sak gäller med musik i mobilen. Vi är marknadsledande på mp3-spelare i dag, säger Anders Lorentzson. Men konkurrensen är knivskarp. Priset - en viktig faktor - Pris är en viktig faktor. 3G säljer ganska bra och vi har riktigt bra erbjudanden just nu, säger Henrik Hagberg, säljare på Vodafone på Kungsgatan i Stockholm. Också han lyfter fram musik och kamera som det som säljer för tillfället. Andreas Bolonassos , butikschef på The Phonehouse på Sveavägen, är inne på samma linje. - Försäljningen av kompakta digitalkameror kommer att sjunka rejält framöver eftersom kamerorna i mobilen blivit så bra. Och telefonen har du med dig överallt, säger han. Han märker att kunderna är mer pålästa i dag. - Det är bra, då försvinner en massa basfrågor. Men det är ändå vi som styr försäljningen till kundens bästa, säger Andreas Bolonassos. 3G tar mark Daniel Gustavsson , säljare på Dialect på Mäster Samuelsgatan, ser också hur kamera och musik driver mobilförsäljningen. Dessutom kommer 3G starkt. - Det är först i år som det kommit riktigt bra 3G-lurar. Tidigare har folk haft problem med batteri och täckning och det har gett tekniken dåligt rykte, säger han. Även IT Research tror på en stark 3G-försäljning i höst med nya produkter, och även lågprismodeller. - 3G har goda förutsättningar att bli det största segmentet inom mobiltelefoner redan under första halvåret 2006, säger David Larsson på IT Research.