Modebranschen lägger minst pengar på reklam
I snitt lägger företagen 3,9 procent av sin omsättning på marknadsföring i form av reklam. Det visar en undersökning från intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. – Statistiken blir ett slags "share of voice", där företagen kan relatera den andel som de själva investerar i reklam jämfört med ett branschsnitt. För marknadschefen kan detta vara ett verktyg för att jämföra sig med konkurrenter inom samma bransch samt att motivera reklaminvesteringarna för ledningsgruppen, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande. Enligt statistiken lägger hygien- och kosmetikbranschen lägger 7,9 procent av sin omsättningpå reklam, detaljisterna lägger 7,8 procent och livsmedelsbranschen lägger 5,6 procent av omsättningen på reklam. Lite förvånande lägger modebranschen minst på reklam. Bara 2,6 procent av omsättningen går till reklam. Branschen för sport och fritid plöjer ner 4,9 procent av omsättningen i reklam och vitvarubranschen och radio- och tv-handlarna lägger 3,5 procent av omsättningen på reklam. Sammanlagt har 300 företag, från små till stora, i olika branscher jämförts.