Gina Tricots försäljning upp 70 procent i september
Enligt deras pressmeddelande ökade försäljningen för kedjan med 70,1 procent under september. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 47,5 procent. Enligt Jörgen Appelqvist, vd på Gina Tricot, låg försäljningen under september förra året runt 28 miljoner kronor och i år landade den på närmare 48 miljoner kronor. – Vi vill bli marknadsledande i de städer vi etablerar oss i. Under året har vi haft en sammanlagd försäljningsökning på 57 procent, säger han till Dagens Handel. Men någon börsintroduktion är Gina Tricot inte intresserade av. – Nej, vi har eget kapital och vi vill fortsätta vara fria och göra våra egna val för att bli större, säger Jörgen Appelqvist. Också JC:s försäljning ökade i september från 206,9 miljoner kronor förra året, till 209,9 miljoner kronor i september i år. I den summan ingår både egna butiker och franchisebutiker. Det är en ökning med 1,4 procent totalt i Finland, Norge och Sverige. Men i Sverige enskilt gick försäljningen ner med en procent jämfört med förra året, enligt ett pressmeddelande från JC.