23948sdkhjf

Turisterna viktig motor i handeln

Turister som kommer till Sverige och handlar, så kallade shoppingturister, är den snabbast växande delen inom svensk turistnäring.

Under förra året hade 27 000 personer jobb inom varuhandel på grund av turismen, det är en ökning med 49 procent sedan 1995. Det enligt en studie som Handelns utredningsinstitut, HUI, gjort på uppdrag av Turistdelegationen som presenteras i dag. Enligt Turistdelegationens rapport spenderar turister över 40 miljarder kronor på shopping årligen. Det är ungefär tio procent av den totala försäljningen inom detaljhandeln. – Shoppingturismen är oerhört viktig för Sverige. På tio år har den ökat med 60 procent. Detaljhandeln omsatte nära 400 miljarder förra året, turister stod för 40 miljarder av konsumtionen. Ett ökat samarbete mellan handeln och turistnäringen kan ge betydande effekter på svensk tillväxt och sysselsättning, säger Svensk Handels vd Dag Klackenberg i ett pressmeddelande. Dennis Bederoff, tf direktör vid Turistdelegationen, säger i samma pressmeddelande: – Den moderna turisten söker upplevelser och där är shoppingen en sådan. Turism och handel i samverkan kan få betydande positiva effekter för svensk ekonomi och sysselsättning. Men det krävs mer samarbete och förståelse mellan de olika aktörerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063