Intresset för hälsomat växer sig allt starkare
Att jämställa rökning och fetma ur hälsosynpunkt är relevant, men det kommer aldrig att bli coolt att vara fet och äta onyttigt. Trenden är som vi alla vet istället en den motsatta. Intresset för hälsomat har aldrig varit större. Att äta nyttigt har blivit en folkrörelse. Att det behövs en plan för hur myndigheter, organisationer, media, livsmedelsbranschen och individen ska hindra fetman från att öka i vårt land kan jag bara hålla med Mats Wallin om. Men att han ser så nattsvart på situationen förvånar mig när både intresset för, och försäljningen av, hälsosam mat bara ökar. Livsmedelsbranschen har redan fått upp ögonen för hälsomaten. Detta mycket på grund av devisen ”vi tillhandahåller det människor vill ha”, som Wallin anser motar bort den nyttiga maten från hyllorna till förmån för skräpmaten. Folk vill ha goda och nyttiga alternativ. Det visar den ständiga försäljningsökningen av dessa varor. Ta bara den ökade marknaden för frön, linser, bönor och annan hälsomat som Risenta levererat till handeln i över 60 år. De senast fem åren har Risenta mer än fördubblat sin omsättning i just dagligvaruhandeln samtidigt som produkternas målgrupp har breddats. Däremot kan våra livsmedelsbutiker absolut bli bättre på att placera dessa varor på mer attraktiva platser där kunderna inte kan undgå att bli påminda om dessa nyttiga alternativ. För i ett så jäktigt och stressigt samhälle som vi faktiskt lever i (bara det en hälsofara) så måste det vara lätt att få tag på nyttigheterna. Står de längst in i butikens allra svårtillgängligaste hörn så kommer kunderna självklart att missa dem. Även om de letar relativt aktivt. Visst är det så att konsumenten vill ha hjälp att äta sundare. Och det ska de också fortsätta få i allt större omfattning. Inte bara för att de önskar det, utan också för att det är ett måste. Men vi får inte glömma bort alla som faktiskt gör något åt saken. Att vi på hälsomatssidan inte skulle vara proaktiva och offensiva när vi har allt att vinna på det är bara korkat. Om inte vi var proaktiva så skulle inte intresset för våra produkter ökat så markant. Då skulle inte heller nya aktörer dyka upp på hälsomatsmarknaden trots att vi inte står på butikernas bästa platser. Så jag tycker att det är viktigt att understryka att vi går mot rätt håll även om det behövs fler som jobbar med mat för bättre hälsa. Och butikerna måste bli långt mycket bättre på att göra varorna synliga. Alex Tengvall, vice vd på Risenta AB