Ryssland tar grepp om handeln
Ryska återförsäljare och butikskedjor har nu på allvar börjat dra upp nya riktlinjer och strategier för hur de ska kunna hålla sig kvar på den inhemska marknaden. Både ryska kedjor och utländska kedjor som etablerat sig i Ryssland för flera år sedan ligger i riskzonen att konkurreras ut eller köpas upp. Utländska investerare har under de senaste åren både köpt upp ryska butiker och kedjor, men också etablerat egna verksamheter i Ryssland. Bland annat tyska och brittiska kedjor som Tengelmann, Tesco och Sainsbury slår sina lovar kring den ryska handelsverksamheten och vill kapa åt sig en stor bit av kakan. Och det är en marknad med möjligheter som öppnas för dem som investerar. Medelinkomsten för den ryska medelklassen har under de senaste fyra åren ökat med 75,3 procent, enligt Lebensmittelzeitung. Flera utländska bolag är på väg att investera i ryska detaljhandelskedjor. Under våren 2005 såldes exempelvis 30 procent av kedjan Pyaterocka till utländska investerare, schweiziska Jelmoli Holding ska investera 400 miljoner dollar i kedjan Mosmart och många ryska företag är på väg till börsen.