Låt inte den osunda maten tysta mun
Det behövs en samlad krisplan för Sverige med många, många inslag av både lagstiftnings- och frivillig karaktär. Från myndigheter, organisationer, media, livsmedelsbransch och inte minst individen själv. Sveriges livsmedelsindustri skulle kunna gå i spetsen för högkvalitativa och naturliga livsmedel med välbalanserade mängder av de näringsämnen som kroppen mår bra av. Det är det vi människor runt om i världen behöver. Det skulle samtidigt kunna bli nya exportsuccér. Axa:s stora framgångar med lanseringen av kvalitetsbröd är ett roligt exempel. ”Livsmedelsbranschen är en del av problemet och en del av lösningen” skriver Livsmedelsverket och Folkhälsoinstitutet i sitt förslag till handlingsplan för bättre matvanor som kom nu i våras. Ja, både livsmedelsindustrin och detaljhandeln sitter fast i att ”vi tillhandahåller det människor vill ha”. Hänvisning sker till att det är pengarna som styr. Många gånger tror jag att vi gömmer oss bakom det argumentet. Nya satsningar får inte det utrymme som krävs. Samtidigt reagerar branschen som nickedockor på hälsodebatten och ändrar utbudet och argumentering efter den dagordning som media bestämmer. Ett tips för de som vill vara defensiva och reagera: nästa ämne på agendan, efter socker, blir transfetter. Nej, se till att vara proaktiva och offensiva. Jag minns än idag med vilken glädje jag våren 1999 läste att KF för första gången på 100 år skulle göra en stadgeändring kring sina syften. Man beslutade om ett dramatiskt tillägg: KF skulle också finnas till för att ge människor en bättre hälsa. En hälsoenhet bildades med ambitiösa planer. Efter två år lades den ned. Nu noterar jag att Hemköp vill ta stora steg för att vara den butik där det är enklast att hitta hälsosam mat. Bra! Men fortfarande – som hos alla kedjor – finns godis kvar vid kassorna liksom gångarna med lösgodisstationer och chipshyllor har bästa placering. Inse att samhällsansvar är en del av varje företags koncept och en del av varumärket! Konsumenten vill ha hjälp att äta sundare. Ge den hjälpen. Klockan klämtar! Det är smartare att vara proaktiv och offensiv än att sitta i ”försvarsskranket” och förklara att man bara tillhandahåller det som kunderna vill ha. Mats Wallin, är vd för Ymer Reklambyrå.