Hård press på livsmedelsföretagen
Det närmaste halvåret beräknar ungefär hälften av livsmedelsföretagen att de har tvingats sänka priserna på sina varor. Konkurrensen beräknas kvarstå under de närmaste sex månaderna. Det framkommer i en undersökning som Livsmedelsföretagen, Li, genomfört. Ett hundratal större livsmedelsföretag har svarat på Lis undersökning. – Många företag har hamnat i en brydsam situation; antingen sänka priset som leverantör till handelns egna märkesvaror eller att riskera att på sikt försvinna från butikshyllorna, säger Livsmedelsföretagens vd Agneta Dreber i en presskommentar. Bland orsakerna till prissänkningarna står bland annat handelns egna märkesvaror, och importerade varor. I många fall är handelns egna varor just importerade av prisskäl. Men samtidigt som lågprisimporten ökar så ökar också exporten av svenska varor, exporten av svenska livsmedel ökade med nio procent under det första halvåret i år. Under gårdagens presenterades en undersökning från AC Nielsen som visade att svenska livsmedel är bland de billigaste i Norden.