Färdigmat i var mans mun
Halvfabrikat som köttbullar sålde för 516 miljoner kronor medan färdiga plättar och pannkakor sålde för 63 miljoner kronor. Kompletta kylda måltider sålde i sin tur för 141 miljoner kronor. Det framgår av statistik från AC Nielsen som studerat försäljningen i dagligvarubutiker på över hundra kvadratmeter. Av de som köper färdiga rätter uppgav 47 procent att tiden är för knapp för att hinna laga mat varje dag. Endast sex procent av de tillfrågade tyckte att maten är så god att de vill äta den istället för att laga mat själva. Det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv i dag och hänvisar till en undersökning gjord av AC Nielsen. Djupfryst färdigmat säljer mest. Men också kyld färdigmat ökar stort. Hos Coop har försäljningen av kyld färdigmat ökat med 40 procent sedan årsskiftet. En genomsnittsfamilj ägnar i snitt tolv minuter åt att laga middag en vardag.